Yrittäjä, sinun täytyy maksaa veroja yritystoiminnasta saamastasi tulosta. Verotuksen määrä riippuu siitä, kuinka paljon tienaat ja mikä yritysmuoto sinulla on. Tässä selkeä ja käytännönläheinen katsaus vuoden 2026 tilanteeseen.

Yrittäjän verotuksen pääkohdat

Yrittäjä maksaa veroja saamastaan tulosta. Tulo voi olla:

  • yrityksen voittoa
  • palkkaa omasta osakeyhtiöstä
  • muuta ansiotuloa

Verotukseen vaikuttaa erityisesti se, onko yritysmuoto:

  • toiminimi
  • osakeyhtiö
  • muu yritysmuoto

Näissä kahdessa mainitussa mallissa verotus toimii eri tavalla.

Toiminimiyrittäjän verotus

Toiminimessä yritys ja yrittäjä ovat verotuksessa sama asia.

👉 Kaikki yrityksen tulot ovat yrittäjän henkilökohtaista tuloa.

Tulot verotetaan progressiivisesti, eli mitä enemmän tienaat, sitä suurempi osa menee veroihin.

Valtion tuloveroasteikko 2026

  • 0–22 000 € 0 % (maksetaan vain kunnallisvero)
  • 22 000–32 600 € 12,64 % ylimenevältä osalta
  • 32 600–40 100 € 19 %
  • 40 100–52 100 € 30,25 %
  • Yli 52 100 € 33,25–37,5 %

Lisäksi maksetaan:

  • kunnallisvero (Helsingissä noin 18 %)
  • mahdollinen kirkollisvero

Kulujen vähentäminen

Ennen verojen laskemista saat vähentää yritystoiminnan kulut, esimerkiksi:

  • työvälineet
  • matkakulut
  • toimitilan vuokra
  • puhelin- ja tietoliikennekulut

Vero maksetaan vasta, kun kulut on vähennetty tuloista.

YEL-vakuutus

Yrittäjän täytyy ottaa YEL-eläkevakuutus, jos työtulo on vähintään 9 423,09 € vuodessa.

Vuonna 2026:

  • YEL-maksu on 24,40 % työtulosta
  • Uusi yrittäjä saa 22 % alennuksen neljän ensimmäisen vuoden ajan

YEL vaikuttaa:

  • eläkkeen määrään
  • sairauspäivärahaan
  • vanhempainpäivärahaan
  • työttömyysturvaan

YEL ei ole vain eläkemaksu – se vaikuttaa koko sosiaaliturvaasi.

Osakeyhtiöyrittäjän verotus

Osakeyhtiössä yritys ja yrittäjä ovat eri verovelvollisia.

Yrityksen verotus

Osakeyhtiö maksaa voitoistaan 20 % yhteisöveroa.

Yrittäjän verotus

Yrittäjä voi nostaa rahaa kahdella tavalla:

  1. Palkkana
    1. Verotetaan kuten palkansaajalla.
  2. Osinkona
    1. Osingon verotus riippuu siitä, onko yhtiö listattu vai listaamaton.

YEL-vakuutus täytyy ottaa, jos yrittäjä:

  • omistaa yksin yli 30 % yhtiöstä, tai
  • omistaa perheen kanssa yli 50 %

Huomaa, että todellinen veroprosentti riippuu aina omasta tilanteestasi ja vähennyksistä.

Automaattiset vähennykset

Verottaja tekee joitakin vähennyksiä automaattisesti, kuten:

  • työtulovähennys (enintään 3 430 €)
  • perusvähennys (enintään 4 265 €)

Lisäksi voit itse ilmoittaa yritystoiminnan kulut veroilmoituksella.

Miten veroja maksetaan?

Toiminimiyrittäjä:

  • Maksaa ennakkoveroa arvioidun tuloksen perusteella.
  • Veron määrää voi muuttaa vuoden aikana, jos tulos muuttuu.

Osakeyhtiö:

  • Yhtiö maksaa yhteisöveron.
  • Yrittäjä maksaa palkastaan ennakonpidätyksen.
  • Osingoista maksetaan erillinen vero.

Yhteenveto

Yrittäjän verotuksen määrä riippuu:

  • tulojen määrästä
  • yritysmuodosta
  • vähennyksistä
  • YEL-työtulosta

Toiminimessä yrittäjä maksaa verot henkilökohtaisesti.
Osakeyhtiössä verotus jakautuu yhtiön ja yrittäjän kesken.

Hyvä kirjanpito ja realistinen ennakkoveroarvio auttavat välttämään yllätyksiä. Kun ymmärrät verotuksen perusteet, pystyt suunnittelemaan talouttasi paremmin ja tekemään järkeviä päätöksiä yritystoiminnassa.

Tarvittaessa kannattaa kysyä neuvoa kirjanpitäjältä tai veroneuvojalta – pienikin suunnittelu voi säästää paljon rahaa. Meihin saa yhteyden täältä.

Lähteet

1. Verohallinto https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/vahennykset/mita-voi-vahentaa/verohallinto-laskee-nama-vahennykset-automaattisesti/

2. Verohallinto https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansiotulot/palkan-el%C3%A4kkeen-ja-etuuden-veroprosentit/

3. Eläketurvakeskus https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/tyoelaketurvan-kattavuus-ja-vakuuttaminen/yel-yrittajat/